Volkswagen Lupo

Volkswagen Lupo

Kavicsfelverődés javítás a motorháztetőn

2016. október 17. - VWGY

A kis autó motorháztetőjén hámlott a lakk. Ennek javítása nagyon körülményes, fényezők pedig nem is vállalják. Csak a teljes újra festés jöhet szóba.

20161015_145137.jpg

Ezért elkezdtem színazonos elemért feltúrni az egész netet. Felhívtam pár VW bontót is, de sehol sem jártam sikerrel. Elmondásuk szerint szín alapján nem árusítanak karosszéria elemeket.

Végül egy VW adok-veszek Facebookos csoportban találtam jó állapotú és színben is megfelelő motorháztetőt.

Ára rendkívül kedvező volt, így nem okozott gondot, hogy 70km-re kellett elutazni érte. Szerencsére a Polo-ba éppen befért, de a túlzottan előre húzott vezető ülés miatt a vissza úton barátnőmnek kellett vezetnie. Az eladó rendkívül kedves volt, kérés nélkül még kedvezményt is adott :)

20161014_185848.jpg

Mivel használt termékről van szó, ezért a felületét kőfelverődések borították. Haza felé vezető úton végig azt terveztem, mit fogok az új szerzeménnyel csinálni. Izgatottan, még az este folyamán felvittem a dolgozó szobába, majd holnap neki ugrok a javításának. 

20161014_210141.jpg

Másnap alig bírtam kivárni, hogy minden teendőmmel elvégezzek. Délután 17 óra körül tudtam neki állni a munkának. Elősször is egy alapos külső - belső mosással kezdtem.

20161015_090824.jpg

Egy nagyobb, elhanyagolt kavicsfelverődést találtam az egész elemen. Ki kell javítani, mert ha így marad, hamar a rozsda martalékává válhat. A hólyagos festék alatt egy ötforintos méretű korrózió folt található.

20161015_103224.jpg

Egy szikével kivágtam az eltávolítandó festék réteget. 

20161015_103610.jpg

Majd finom csiszolópapírral megcsiszoltam a beteg fém részt. Ezután RO-55 rozsdamaró és passziváló folyadékkal leecseteltém.

Egy óra múlva zsírtalanítottam és kimaszkoltam a javítandó rész környékét. 

20161015_105512.jpg

Megkapta az első, vékony kapaszkodó réteget:

20161015_105618.jpg

Úgy 3-5 perc múlva, mikor az akril festék már egy kicsit meghúzott, megkapta a teltebb második réteget is:

20161015_110001.jpg

Adtam neki bőven, hogy legyen miből vissza csiszolni és polírozni.

20161015_111539_1.jpg

Egy óra száradás után már izgatottan eltávolítottam a maszkoló szalagokat. Az eredmény tetszik, színben passzol, egyenletlenség eltűnt. Az illesztéseknél még természetesen meg van az éles sáv. Teljes száradás után (szobahőmérsékleten 72 óra) szintbe csiszolom és polírozom.

20161015_112929.jpg

Következhettek az apró felverődések retusálása. A rozsda passziváló szert ezekbe a kis krátrekebe is kentem. A színkód alapján kevertetet és spraybe töltött festékből fújtam egy keveset egy ásványvizes kupakba. 

20161015_110145.jpg

Ecsetként fogpiszkálót szoktam használni. Sokkal egyszerűbben és precízebben el lehet vele végezi az ilyen kis mértékű festegetést.Gyorsan kell dolgozni, mert hamar megköt az anyag a kupkban. Kb. 1 percig van időnk szöszmötölni, utána újat kell fújni. 

20161015_120518.jpg

Ennyi mindenre volt szükségem a javítás elvégzéséhez. Denszesz helyett természetesen használhatsz mást is zsírtalanítás céljából. Minden esetben, egy nem látható részen ellenőrizd le a fényezés és a zsírtalanító szer összeférhetőségét. 

Ha nincs RO-55 a boltban, akkor Korant is megfelelő lehet. 

Este 8 óra körül végeztem, már csak ki kellett várnom a másnap délutánt, hogy fel tehessem az "új" motorháztetőt. 

A bejegyzés trackback címe:

https://volkswagen-lupo.blog.hu/api/trackback/id/tr3311814609

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rot weisses Partybus 2016.10.18. 15:33:42

Tényleg ügyes munka! Gratula!
Én amit még megtennék: a fényezett résznél kicsit nagyobb foltban megfújnám vékonyan UV szürö színtelen lakkal, és visszacsiszolnám száradás után a lakk éleit, hogy ne látszon. Ez sokat javít a fényezés tartósságán, és kevésbé fog az idöjárás és az UV hatására késöbb a fényezett rész színe megváltozni. (Szarul néz ki, amikor a pirosból 1-2 év után sötét narancssárga lesz, de csak egy foltban...)

nyikk 2016.10.18. 15:51:11

Ennyi erővel az eredetit is javíthattad volna.Csiszolás plusz színtelen lakk és viszlát...

VWGY 2016.10.18. 17:22:58

@rot weisses Partybus:
Köszönöm szépen!
A lakkozás jó ötlet, egy régebbi felni felújítós projektből maradt még egy kicsi, csak sajnos nem találom :) Amint meg lesz, és az idő is engedi, megkapja a védő réteget.

VWGY 2016.10.18. 17:34:53

@nyikk: Túl nagy volt a felület, amit ki kellett volna javítani. (három óriási folt + az apróságok)
A jó eredményben sem voltam biztos, hiszen évek óta süthette a nap a nyers festéket. Szerintem lakkozás után foltos maradt volna.
Ezenkívül így is, úgy is le kellett volna szerelnem, parkolóban nem lett volna megfelelő a hőmérséklet és a közeg sem a precíz munka elvégzéséhez. A csere motorháztetőt meg annyiért vettem, amennyiért a hámlottat is el lehet adni.
Ezért döntöttem inkább így.

Lucifer Morningstar 2016.10.18. 17:35:50

Piros alá autón fehér alap kell.

Labasmaz 2016.10.18. 17:59:20

Én még annyit tennék hozzá, hogy a 4. képen látható konyhai mosogatószivacs "dörzsi" felével nagyon nem mennék neki a fényezésnek. Ha erősebben rányomja az ember, még az üveget (!!!) is össze lehet vele karcolni... Ennek fényes bizonyítéka az üveg teáspoharam, amit a barna lerakódésok miatt időnként muszáj rendesen kisúrolni.

Inkább arra való szivaccsal és/vagy kefével.

Saank 2016.10.18. 21:12:34

Fénykép alapján szép, és én is szívesen fogok bele sk. Ha félretesszük a saját munkánk eredményének örömét és azt,hogy autodidakta mód megtanulsz egy csomó mindent megjavítani....Nem lett volna gazdaságosabb az eredeti gépháztetőt egy szakemberrel lefényeztetni? Bontott géptető,útiköltség,anyagok stb. Egy akryl pirosat gondolom kb. 20-25 ezer körül lefestenek. Tényleg érdekel.

drunkenmunky 2016.10.18. 22:06:46

Hiánypótló cikk. Kérdés: mivel csiszolgatjátok a megvastagodott festékréteget? Túl durva dolgok mint pl egy mosogatószivacs biztos megkarcolják a felületet...Másik kérdés, hogy a csiszolás alatt rajta marad a papír, hogy védje a nem festett részeket a karcoktól...?

nyikk 2016.10.18. 22:19:05

A carcolornál vannak DIY videók, a hozzávalókról nem is beszélve...Az általuk töltött sprayvel nagyon jól lehet fújni, a színtelen lakk viszont katasztrófa volt.Mondjuk azt nem ők töltik.

zenitoo 2016.10.19. 02:24:27

Szép munka,de lehetnél ugyanilyen igényes a helyesírásodra is.
Vetekszik a kőfelverődések számával-)

Valami? Amerika? Naná! 2016.10.19. 10:01:04

Csak nekem hiányzik egy alapozó réteg a fém és a festék közül?
Rendesen alapozva, összecsiszolva még lenne is értelme a javításnak, ez így nagyon kókányolás.
Nem hiszem el, hogy két réteg (egy vékonyabb, meg egy vastagabb) kiadta az eredeti gyári festékvastagságot.

VWGY 2016.10.20. 11:46:57

@Saank: Köszönöm! Valóban, ha félre tesszük az élvezetet, akkor az árak így alakulnak:

Géptető fényezés: 22.000Ft
Ez volt a legszimpatikusabb ajánlat, hogy ez bruttó vagy nettó összeg, azt elfelejtettem megkérdezni.

Bontott, színazonos elem: 5.000Ft - rendkívül baráti ár
Legalább ennyit biztos, hogy ér a hámlott géptető is, úgyhogy ez legyen 0.

Útiköltség: kb. 3.500Ft
2 x 70 km, ezres Poloval

Akril autófesték spray-be töltve: 3.490Ft
Bajusz léc fényezéséhez (jön majd róla bejegyzés) vettem, amit itt használtam már csak a maradék.

500ml RO-55 rozsdamaró és átalakító szer: 510Ft

1000ml denaturáltszesz: 678Ft

Csiszolópapír: 150Ft

Papír, maszkoló szalag: 200Ft

Idő: kb. 4 óra utazás + 3 óra javítgatás + 1 óra felszerelés
Az idő pénz, úgyhogy számoljuk bele, de én ezt levontam a hobby időmből :)

Ha a saját motorháztetőn kell kavicsfelverődéseket javítani (elem csere nélkül), akkor is megéri szerintem. Nagyobb hibák esetén kb. 5.000Ft-ot kell elkölteni (ha semmi sincs hozzá otthon).
Ha csak apróbb felverődések vannak, akkor elég színazonos ecsetelő készletet kevertetni (kb. 1.500-2.000Ft, nem kell spray-t töltetni.

Tipp: Fekete vagy fehér autó esetén olcsó körömlakkal is javítható, ami kb. 300Ft
Próbáltam már, fehér Iveco Daily-hez és fekete Golfhoz találtam a Rossmann-ban nagyon hasonló színárnyalatú körömlakkot. Amíg az Iveco nálunk volt (kb 5év), bírta a javítás és gyakorlatilag nem lehetett észrevenni.

Szerintem érdemes kijavítani, hiszen egy elhanyagolt kavicsfelverődésből elég gyorsan egy 5 forintos méretű rozsda folt lehet.

VWGY 2016.10.20. 11:50:25

@drunkenmunky: Köszönöm!

Először 1200-as vizes csiszolópapírral, majd 2000-ressel.
Befejezés: polírozás
A papír száradás után már eltávolításra kerül, óvatosan, odafigyelve kell kicsiszolni az éleket és a rétegvastagságot.

VWGY 2016.10.20. 11:54:51

@nyikk:
Náluk töltettem én is, valóban egész jó anyagokat árulnak.
A mostani lakkjuk tényleg nem az igazi, elég fénytelen.
Tavaly is vettem tőlük felni fényezéshez, az egész tűrhető volt.

VWGY 2016.10.20. 11:55:37

@zenitoo: Köszönöm, próbálok a helyesírásra jobban oda figyelni :)

VWGY 2016.10.20. 12:10:27

@Valami? Amerika? Naná!:

Ebben az esetben alapozó használatát nem tartottam fontosnak. Mert:

1. Nem volt itthon.
2. Rendesen zsírtalínatottam és passziváltam.
3. Egy nagy foltom volt, a többi kicsi. A kicsi hibákba ha belecseppentek alapozót akkor már kitölti a lyukat, nem tudom rendesen festeni. (még egy festék cseppet nem bírt volna el)

De:
Ha van rá mód, akkor valóban még precízebb munkát lehet elvégezni a felület alapozásával.

A gyári festékréteget simán (még többet is, azért kell vissza csiszolni és polírozni) kiadta a két réteg. Ha nem lett volna elég, akkor megkapta volna a 3. festékréteget is.
süti beállítások módosítása